Begrijpend lezen Verkennen boeken/teksten :

Verkennen boeken/teksten

Leespromotie
Hoewel de meeste kinderen nog niet technisch kunnen lezen heeft de meester besloten om wel een les aan boeken te besteden. Hiermee hoopt hij de motivatie voor het lezen te versterken. In de klas zitten de kinderen in kleine groepjes bij elkaar. Die dag zijn er toevallig verschillende volwassenen in de klas. Twee stagiaires, een klassenassistent en een ouder krijgen allemaal een aantal vragen om aan de kinderen te stellen. In een groepje hebben de kinderen telkens een aantal exemplaren van hetzelfde boek tot hun beschikking. Al snel is er op vijf plaatsen een geanimeerd gesprek gaande, waarbij kinderen geprikkeld worden hun boeken met andere ogen te bekijken dan zij gewend zijn. (als observant mag ik bij alle groepjes even meeluisteren).

De vragen luiden:
Bekijk met de kinderen het omslag en voer daarover een gesprekje waarbij de volgende onderwerpen aan de orde kunnen komen:
Wat zie je op het plaatje?
Waarover zou het boek gaan?
Herken je in die groot gedrukte woorden ook bekende letters? Wat zou daar kunnen staan?
En die kleine letters daaronder wat zou dat betekenen?
Weet je hoe de zijkant van een boek heet? (rug)
Er staat iets op de rug: wat zou dat kunnen betekenen?
Kijk eens op bladzij 23. Ga naar de 8e regel. Met welke letter begint het 1e woordje?
Kunnen jullie nu zelf vragen verzinnen om aan elkaar te stellen?

In een groepje komen de kinderen te spreken over verschillende begrippen: ‘omslag’, ‘schutblad’, ‘hoofdstuk’. Ze leren de nieuwe woorden zoals wij een vreemde taal leren, tasten af en zeggen het een paar keer na om voor zichzelf te oefenen. In een ander groepje kom ik juist langs op het moment dat Natascha, die al kan lezen, aan de andere kinderen van haar groepje uitlegt hoe zij een nieuw boek uitkiest in de bibliotheek waar ze met haar moeder iedere maand heen gaat. "Ik kijk helemaal niet naar de voorkant, of naar de plaatjes; ik kijk erin. Ik wil altijd dat er ook gekleurde letters bij zijn, anders vind ik het saai. Zo’n saai boek met alleen maar zwarte letters."

De les wordt afgesloten met een kring waarin ieder groepje iets vertelt. De eerste groep leert de anderen de nieuwe woorden. Natascha vertelt waar je allemaal op zou kunnen letten wanneer je ergens een nieuw boek uit mag zoeken. Uit het feit dat er een niet ter zake doende discussie dreigt te ontbranden over ‘wie het leukste boek had’, leid ik af dat de kinderen in ieder geval van hun boeken zijn gaan houden en dat er dus aan leespromotie is gedaan deze les. Dit ondanks het feit dat de boeken die gebruikt zijn niet eens zijn voorgelezen; zo hebben ze nog iets om naar uit te kijken de volgende lessen.

(In schema: Klas 1 3. leesboekjes; oriëntatie ad 1 en 2: verkennen boeken/teksten)